Myślenice

Są dopłaty do komunikacji autobusowej. Którędy pojadą obsługujące ją busy?

Są dopłaty do komunikacji autobusowej. Którędy pojadą obsługujące ją busy?
Do tej pory głównym środkiem transportu dla niezmotoryzowanych mieszkańców są prywatne busy obsługujące trasy między miejscowościami.

Pierwsze kursy na dwóch liniach w Myślenicach ruszyły 2 września, natomiast w Raciechowicach nastąpi to w październiku. Jak będzie przebiegała trasa i gdzie znajdą się przystanki autobusowe? 

Jednym z częściej poruszanych podczas sesji rady gmin tematów były połączenia i liczba kursów realizowana przez prywatnych przewodników. Problem dotyczył zbyt małej liczby kursów, albo miejscowości, których potocznie nazywanie przez mieszkańców "busiarze" nie obsługują. 

W swoich wpisach na forum też zwracacie uwagę na ten problem, podkreślając, że wciąż brakuje dogodnych połączeń z Myślenic do Krakowa, a część busów nie odjeżdża zgodnie  rozkładem jazdy.

"(...) jak dojechać do pracy lub z pracy w godzinach nocnych gdy nic nie kursuje, w wigilię wieczorem lub w sylwestra, gdy po godzinie 18 nic już praktycznie nie kursuje?" - pytacie. Jeden  forumowiczów zastanawia się, jak będzie wyglądała liczba pasażerów w busach po rozpoczęciu roku szkolnego: "Dzieciaki wracają do szkoły - poszedł podwójny rocznik. Ciekawe czy przybędzie busów czy będziemy jeździć jeszcze bardziej stłoczeni?" - pisze. 

Zwracacie także uwagę na połączenie, jakie z Krakowem ma Wieliczka i zastanawiacie się, czy byłaby możliwa linia aglomeracyjna z Myślenic: "Ale Wieliczka po pierwsze styka się granicą z Krakowem, a po drugie dopłaca do funkcjonowania MPK. Gmina Myślenice musiałaby zapłacić za linię aglomeracyjną. Czy w obecnym stanie finansowym może sobie na to pozwolić?".

Gminy z dofinansowaniem na nowe linie

Jest szansa, że to może się zmienić. Wśród 15 gmin, które podpisały umowy o dofinansowanie w ramach programu rządowego, "Funduszu rozwoju przewozów autobusowych o charakterze użyteczności publicznej", dwie pochodzą z powiatu myślenickiego. To Myślenice oraz Raciechowice. W sumie dofinansowanie otrzymało 15 z 30 samorządów, które aplikowały o środki. Samorządowcy podpisali umowy z wojewodą małopolskim, Piotrem Ćwikiem.

Piotr Ćwik, wojewoda małopolski (PiS): To pierwszy krok do walki z komunikacyjnymi „białymi plamami” i odbudowy sieci lokalnych połączeń. Mieszkańcy wielu miejscowości czekają na reaktywację komunikacji autobusowej lub jej poszerzenie. Samorządy, które już teraz skorzystały ze środków Funduszu, niejako wyznaczają ścieżki dla innych. (...) Życzę, aby ta inwestycja przyniosła jak najwięcej pożytku mieszkańcom.

Kto i do czego dopłaca? Dopłaty wyglądają w ten sposób, że 90 groszy do 1 wozokilometra dopłaca urząd wojewódzki, a 10 groszy gmina, przez której teren przebiega linia.

Na Chełm i do Krzyszkowic

Dla myślenickiej gminy przekazane zostały środki w wysokości ok. 27,7 tys. złotych do końca tego roku. Na początek zostaną uruchomione dwie nowe linie pilotażowe na odcinkach: Myślenice-Chełm oraz Myślenice-Krzyszkowice.

Jarosław Szlachetka, burmistrz Myślenic (PiS): Kwestia transportu publicznego jest dla mnie jako Burmistrza Myślenic niezwykle ważna. Tym bardziej cieszę się, że już od września nasi mieszkańcy będą mogli korzystać z tych przewozów. (…) W nowym naborze będziemy zgłaszać kolejne połączenia, o które proszą mieszkańcy.

Przystanek początkowy na linii Myślenice-Chełm jest usytuowany przy stacji paliw BP przy skrzyżowaniu ul. Cegielskiego i Słowackiego; przystanek końcowy to Chełm skrzyżowanie.

Linia Myślenice-Krzyszkowice swój pierwszy przystanek ma przy targowisku przy ul. Kazimierza Wielkiego a końcowy to Krzyszkowice Wieś.

Trasa na Chełm będzie miała 9 kursów dziennie, od poniedziałku do piątku. Na drugiej trasie zaplanowano 12 kursów od poniedziałku do piątku oraz 3 kursy w sobotę.

Na trasie na Chełm busy zatrzymają się na następujących przystankach: BP Słowackiego - Słowackiego Bloki - MDK - Mostowa - Stadion Dalin - Hotel Leśna - Chełm - Chelm Skrzyżowanie - Chełm Kościół - Hotelprzy Leśnej - Stadion Dalin - Mostowa - MDK - Słowackiego Bloki - BP Słowackiego.

Trasa drugiej linii będzie przebiegała następująco: Myślenice K. Wielkiego - Myślenice D.A. - Myślenice Os. - Mleczarnia - Tarnówka - Jawornik - Jawornik Syberia - Krzyszkowice - Krzyszkowice Brzeg - Krzyszkowice Kościół - Krzyszkowice Skrzyżowanie - Krzyszkowice II - Krzyszkowice Wieś - Krzyszkowice Kościół - Krzyszkowice Brzeg-............... Myślenice K. Wielkiego

Jak czytamy w informacji przysłanej z biura promocji myślenickiej gminy; urząd wystąpił z propozycją współpracy do pięciu przewoźników, z czego zainteresowanie programem wykazało dwóch nich. Gmina ze swego budżetu do końca roku dopłaci kwotę 5,5 tys. złotych. Wysokość ceny biletu jest ustalana według taryfy przewoźnika, a zastosowanie mają także ulgi ustawowe.

Tak jak zapowiadał to w swojej wypowiedzi burmistrz Szlachetka, rozważane jest uruchomienie w przyszłości obsługi obszarów do tej pory wykluczonych komunikacyjnie, np. w okolicy Drogini.

Raciechowice ruszą w październiku

Gmina Raciechowice otrzymała dofinansowanie w wysokości ok. 18 tys. złotych do końca tego roku. Jak wyjaśnił wójt Wacław Żarski, z 1/4 tej kwoty będą musieli zrezygnować, ponieważ dopiero w październiku połączenie zostanie uruchomione.

Wacław Żarski, wójt gminy Raciechowice (PiS): Komunikacja będzie się odbywać na ok. 25-cio kilometrowej trasie: Raciechowice - Mierzeń - Gruszów - Kwapinka - Stadniki - Dobczyce Rynek. Linia, którą chcemy uruchomić, ma tylko sens wtedy, gdy mieszkańcy będą mogli dotrzeć do Dobczyc. W związku z tym, że jej trasa przebiega przez inną gminę, rada miejska w Dobczycach musi podjąć 2 uchwały: jedną dotyczącą przystąpienia do wspólnego zadania, a drugą o dopłacie 10 groszy do 1 wozokilometra. Sesja jest tam planowana na koniec września. Co do liczby odjazdów, to jest to wszystko w trakcie dogrywania. Myślę o przynajmniej 4 kursach dziennie. Zobaczymy też w trakcie, jakie będzie zapotrzebowanie.

Jak dodaje wójt, kilka lat temu na tej trasie istniała linia autobusowa, ale ze względu na nierentowność, przewoźnik ją zlikwidował. - W grudniu ubiegłego roku na krótki czas udało się tam wznowić komunikację, ale okazało się to nieopłacalne dla przewoźnika i zrezygnował - wyjaśnia.

Najpierw złotówka, później 80 groszy

Dopłata w wysokości nie wyższej niż 1 zł do 1 wozokilometra będzie obowiązywała do końca 2021 r. W kolejnych latach dopłata będzie ustalana w kwocie nie wyższej niż 0,80 zł do 1 wozokilometra.

Jednocześnie organizator - samorząd terytorialny - będzie zobowiązany dopłacić do kwoty deficytu na danej linii komunikacyjnej nie mniej niż 10 proc. ze środków własnych.

W województwie małopolskim dopłaty z tzw. funduszu autobusowego otrzymało 15 jednostek samorządu terytorialnego: 12 gmin, 2 powiaty i samorząd województwa małopolskiego. Dofinansowaniem objętych zostanie łącznie 38 linii komunikacyjnych na długości ponad 1 832 kilometrów. Urząd marszałkowski uruchamia linie pomiędzy powiatami. Na razie nie przebiegają one przez teren powiatu myślenickiego, ale może w przyszłości też takie linie powstaną.

Wojewoda rozdziela otrzymane środki

Fundusz rozwoju przewozów autobusowych o charakterze użyteczności publicznej jest państwowym funduszem celowym.

Maksymalny limit wydatków z budżetu państwa przeznaczonych na dofinansowanie tego programu w 2019 r. wyniesie 300 mln zł, a w latach kolejnych – 800 mln zł.

Środki zgromadzone w funduszu będą przeznaczane na dofinansowanie zadań zapewniających funkcjonowanie przewozów autobusowych o charakterze użyteczności publicznej, z wyłączeniem komunikacji miejskiej. Dofinansowanie będzie przyznawane w formie dopłaty do kwoty deficytu pojedynczej linii komunikacyjnej w przewozach autobusowych o charakterze użyteczności publicznej.

Wśród kryteriów, na podstawie których wojewoda będzie dokonywał podziału środków, będzie m.in. realizacja potrzeb osób niepełnosprawnych i osób o ograniczonej sprawności ruchowej. Przepisy ustawy zwiększą dostępność połączeń autobusowych o charakterze użyteczności publicznej dla tych osób.

Na potrzebę utworzenia komunikacji wskazujecie od lat

Czy Myślenicom potrzebna jest komunikacja miejska?

  • TAK TAK 78%
  • NIE NIE 16%
  • TRUDNO POWIEDZIEĆ TRUDNO POWIEDZIEĆ 6%
  • Głosów: 2090

Na temat potrzeby utworzenia komunikacji miejskiej na terenie Myślenic dyskutujecie od lat. W 2017 jeden z naszych Czytelników pokusił się nawet o opracowanie roboczej linii miejskiej wyznaczając trasę autobusu.

Jego propozycja utworzenia komunikacji miejskiej na terenie Myślenic zaczynała i kończyła swój bieg na dworcu autobusowym w Myślenicach. Częstotliwość kursowania według tej koncepcji to 15 min. Proponowana trasa widoczna na mapie.

W jednym z naszych sondaży zdecydowana większość z Was (78%) jest zdania, że Myślenicom potrzebna jest komunikacja miejska. takiej potrzeby nie dostrzega 16% ankietowanych, a zdania na ten temat nie ma co 20 z was (6%).

Powiązane tematy

Komentarze (48)

  • 3 wrz 2019

    Panie burmistrzu - MPK do MYŚLENIC , chcę jeździć do Krakowa jak cywilizowany człowiek , a nie jak bydło , rozlatującymi się pseudo busami , z siedzeniami zamontowanymi tak , że ciężko usiąść , przepełnionymi w godzinach szczytu z arogancką obsługą !!!

    37 2 Odpowiedz
  • Tolo 3 wrz 2019

    Uważam że,inwestycja jest jak najbardziej potrzebna.
    Jak wspomniano wyżej w artykule połączenia na trasie Myślenice-Kraków pozostawiają wiele do życzenia zwłaszcza w kwestii zatłoczenia busów!!!! Przydałaby się tu linia aglomeracyjna zdecydowanie zważywszy na ilość osób dojeżdżających do Krakowa do pracy jak i uczniów i studentów.
    Chciałbym zwrócić uwagę jeszcze na jeden aspekt tej sprawy,mianowicie kwestia dworca???
    To skąd odjeżdżają busy i gdzie się zatrzymują przewoźnicy to jakiś absurd!!! W czasach starego dworca wszystko było znormalizowane i nikt nie plątał się po mieście w poszukiwaniu estakady,dworca,Carrefoura.Dla osoby zamiejscowej to jest koszmar,często staram się komuś pomagać w tej kwestii i zawsze wywołuje to oburzenie u szukającego.
    Wypadałoby jakoś to ujednolicić zwłaszcza że nikt za darmo nie jeździ.
    Dworzec jaki jest każdy widzi o ile jest mniejszy teraz!!! A i o skorzystaniu z toalety po godz.20.00 można zapomnieć!

    35 2 Odpowiedz
  • 3 wrz 2019

    Połączenie z Krakowem jest ogromnym problemem i narazie.. dużo się gada, obiecuje a ludzię nadal jak sardynki na stojąco w smrodzie i oparach alko. albo bus zabierze albo nie, jeden jedzie 30km/h, drugi 100km/h. Jedzie lub nie, zatrzyma się lub nie. Główne połączenie dla pracy, interesów, szkoły, turystyki dla Myślenic i .... tyle w temacie. Tylko bilety coraz droższe.

    33 1 Odpowiedz
  • Brak zdjęcia
    3 wrz 2019

    Jeżdżę często w godzinach szczytu MPK i mogę powiedzieć, ze nie umywa się do busów. W MPK masz więcej przestrzeni na ciało niż w busie. No i w przeważającej większości klimatyzacje, no i brak palących pety busiarzy

    31 Odpowiedz
  • 3 wrz 2019

    Większość ludzi postuluje o cywilizowane połączenie z Krakowem (mam na myśli MPK), a tym czasem władza proponuje nam dopłaty do Krzyszkowic i na Chełm. Znaczy nie nam tylko busiarzom,, bo jak napisał concord11 mieszkańcy w żaden sposób nie odczują "dobrodziejstwa władzy". Ceny biletów na pewno nie będą niższe, tylko busiarz dostanie kasę do kieszeni. Złotówka do wozokilometra to ok. 25 zł do kursu. 8 kursów dziennie to 200 zł x 25 dni to 5000 zł miesięcznie, a 60 000 rocznie.
    A MPK do Krakowa nadal nie ma.... ale władza lepiej wie, czego pospólstwo potrzebuje.

    23 4 Odpowiedz

Zobacz więcej