Aktywni i Odważni z Sieprawia w GDDKiA. Dyrektor podaje nowy termin prezentacji wariantów S7 Kraków-Myślenice
- 12 lipca 2025

Reprezentanci komitetu społecznego „Nie dla S7” z gminy Siepraw dyskutowali z dyrektorem Generalnej Dyrekcji o przebiegu drogi ekspresowej Kraków-Myślenice.
Burmistrz Wieliczki publikuje pismo, w którym Maciej Ostrowski zapowiada prezentację 3 wariantów trasy na wrzesień
Od czerwca Generalna Dyrekcja Dróg Krajowych i Autostrad odwleka prezentację wariantów dla trasy S7 Kraków-Myślenice. W sieci pojawiają się przecieki i rzekome przebiegu trasy dotyczące m.in. stolicy Małopolski, czy powiatu myślenickiego. Jedną z nich - biegnącą przez Zarabie niedawno opublikował burmistrz Myślenic Jarosław Szlachetka (PiS). Z kolei drogowcy przestrzegają przed „niezweryfikowanymi informacjami”, sami nabierając wody w usta.
Tymczasem przeciwko budowie drogi S7 opowiadają się kolejne samorządy gmin znajdujących się na południe od Krakowa. W samej stolicy województwa 12 czerwca radni podjęli rezolucję w sprawie stanowiska Rady Miasta Krakowa dotyczącego budowy odcinka drogi ekspresowej S7 Kraków-Myślenice. Krakowscy radni apelują o wycofanie się z prac nad Studium Techniczno-Ekonomiczno-Środowiskowego (STEŚ) budowy odcinka drogi ekspresowej S7 Kraków-Myślenice i powtórzenie etapu studium korytarzowego.
Sam prezydent miasta w Gazecie Krakowskiej mówił, że widzi dwie możliwości poprowadzenia nowej zakopianki do Myślenic. „Widzę sens w budowaniu kolejnego ringu obwodnicy Krakowa i wyprowadzaniu aut z terenów mocno zurbanizowanych, mocno zagęszczonych, jeżeli chodzi o ruch samochodowy, czyli bardziej na wschód czy na zachód miasta” - prezydent Krakowa Aleksander Miszalski (PO).
W czerwcu do grona protestujących dołączył również Siepraw, gdzie radni jednogłośnie podjęli rezolucję przeciwko planowemu przebiegowi drogi ekspresowej S7 Kraków-Myślenice. Ponadto mieszkańcy dołączyli do niej petycję podpisaną przez z 2668 osób.
W czwartek 9 lipca reprezentanci komitetu „Nie dla S7 - Gmina Siepraw” oraz przedstawiciele "Aktywni i Odważni - Gmina Siepraw" - Aleksandra Starzec, Magdalena Adamska, Gabriela Piwowarczyk, Joanna Matoga, razem z wicewójtem gminy Piotrem Nowakiem spotkali się z dyrektorem krakowskiego oddziału GDDKiA Maciejem Ostrowskim.
„Podczas spotkania jasno i stanowczo wyraziliśmy nasz sprzeciw wobec poprowadzenia drogi ekspresowej S7 oraz łącznika BDI przez tereny Gminy Siepraw, wskazując na realne zagrożenia dla mieszkańców, środowiska i ładu przestrzennego. Działamy w imieniu ponad 3000 mieszkańców, którzy wyrazili swój sprzeciw w tej kwestii. Rozmawialiśmy również o możliwościach wypracowania rozwiązań, które nie będą wiązały się z tak ogromnymi kosztami społecznymi, przy jednoczesnym braku korzyści dla lokalnych mieszkańców” – relacjonują w mediach społecznościowych.
Terminy w odpowiedzi do burmistrza Wieliczki
Burmistrz Wieliczki Rafał Ślęczka w piątek 11 lipca opublikował odpowiedź, jaką otrzymał od dyrektora GDDKiA. W piśmie do burmistrza (z dnia 7 lipca), dyrektor krakowskiego oddziału GDDKiA Maciej Ostrowski pisze o powodach przesunięcia publikacji wstępnych wariantów S7 Kraków - Myślenice.
Jak wyjaśnia; wykonawca STEŚ zarekomendował 8 wariantów trasy, a po analizie GDDKiA przedstawi 3 propozycje przebiegu S7 Kraków-Myślenice.
Według jego zapowiedzi ma to nastąpić we wrześniu, wtedy też ruszą konsultacje. Obecnie mają trwać rozmowy z przedstawicielami samorządów o roli, jaką na terenie konkretnych gmin będzie pełnić s7 i towarzysząca jej infrastruktura.
"Wykonawca zakończył prace nad wstępnym etapiem Studium Techniczno-Ekonomiczno-Środowiskowym (STEŚ) dla przedmiotowego zadania. Zarekomendował 8 wariantów do dalszych prac projektowych. Otrzymany materiał analizujemy i sprawdzamy. Spośród wariantó wybranych przez wykonawcę wskażemy 3. P
o zakończeniu procesu decyzyjnego udostępnimy je społeczeństwu na stronie s7-krakow-myslenice-stes.gddkia.gov.pl https://s7-krakow-myslenice-stes.gddkia.gov.pl/ , a następnie zaprezentujemy na spotkaniach informacyjno-konsultacyjnych, które planujemy przeprowadzić we wrześniu. Kontynuujemy rozmowy z przedstawicielami samorządów o roli, jaką na terenie konkretnych gmin będzie pełnić s7 i towarzysząca jej infrastruktura”
– do burmistrza Wieliczki pisze dyrektor GDDKiA Maciej Ostrowski.

2025. Która inwestycja powstanie wcześniej:
- linia kolejowa Kraków-Myślenice
- droga S7 Kraków-Myślenice
- żadnej nie uda się zrealizować
- Zobacz wyniki
Dbamy o to, by głos mieszkańców był słyszany
Jeśli nasze artykuły są dla Ciebie wartościowe, możesz nas wesprzeć zabierając nas na wirtualną kawę. Dziękujemy, że jesteś z nami!
W rozmowie z nami przeprowadzonej w lutym dyrektor GDDKiA Maciej Ostrowski nie chciał zdradzić przebiegu drogi S7. Podkreślał, ze drogowcy pracują nad ośmioma przedstawionymi w styczniu 2022 roku jej wariantami, a do decyzji środowiskowej zostaną wybrane trzy lub cztery propozycje. To według jego deklaracji miało nastąpić na przełomie maja i czerwca.
Dodatkowo – jak argumentował „projektowana S7 musi połączyć się z Beskidzką Drogą Integracyjną, której przebieg zgodnie z planami kończy się dziś w Głogoczowie. Być może będzie potrzebne przedłużenie BDI, to też przygotowujemy. Ostatni jej odcinek może zostać oddany w 2031 lub 2032 roku. W tej sprawie (przebiegu drogi S7-przyp. red.) będę dążył do dobrego rozwiązania. Prace nad wariantami powoli do biegają końca, chcemy pokazać w miarę możliwe korytarze, przejścia alternatywne i szczegółowo je omówić".
Wyjaśniał, że droga S7 jako nowy ciąg „musi być zbliżona do przebiegu obecnych, głównych kanałów komunikacyjnych w kraju. Jeżeli poprowadzimy S7 za Dobczycami (tzw. „wariant wschodni” – przyp. red.), to stworzymy łącznik między drogami, a nie nowy odcinek trasy międzynarodowej. W takim przypadku nawigacje dalej będą prowadzić kierowców przez starą Zakopiankę, to się nie uda” – mówił.
Do tej pory wszystkie warianty prowadziły przez Myślenice
Nowa zakopianka to ostatnia część drogi ekspresowej S7, łączącej Gdańsk i Rabkę-Zdrój. W marcu 2024 roku drogowcy podpisali umowę na przygotowanie Studium Techniczno-Ekonomiczno Środowiskowego (STEŚ).Założeniem tego dokumentu jest przygotowanie wariantów przebiegu nowej trasy, skonsultowanie ich z mieszkańcami oraz wybór najlepszej opcji.
Zadaniem wykonawcy jest znalezienie optymalnego przebiegu drogi ekspresowej pomiędzy autostradą A4 a funkcjonującą już za Myślenicami trasą S7.
Dla myśleniczan jest to szczególnie ważne, bowiem wszystkie dotychczas proponowane przebiegu „nowej zakopianki” przebiegały przez miasto.
Podobają Ci się nasze artykuły?
Dzięki Twojemu wsparciu możemy poruszać tematy, które są istotne dla Ciebie i Twoich sąsiadów. Zabierz nas na wirtualną kawę – nawet najmniejszy gest ma znaczenie.
Poszli do dyrektora że nie chcą drogi on im obiecał w sumie niewiadomo co bo nie napisali nic konkretnego zrobili sobie zdjęcie i dalej brak konkretów
Droga od kilkudziesięciu lat była zaplanowana przez Świątniki i Siepraw do Myślenic i tak powinna być wykonana bo jest to najlepszy wariant. Pas wolny od zabudowy był na nią zarezerwowany w planach i nikt nie miał prawa tam się budować. Droga w tym korytarzu nikomu nie przeszkadza chyba że wójt Sieprawia zgodził się na jego zabudowę to niech teraz tłumaczy się przed ludźmi którzy tam mieszkają.
A jakie konkrety miałyby paść poza tymi, które są komunikowane przez GDDKIA? Cel spotkania był jasny - przekazanie sprzeciwu mieszkańców Gminy Siepraw, wobec ryzyka całkowitego jej zniszczenia. Przynajmniej dwa z wariantów korytarzowych przechodzą przez ścisłe centrum Sieprawia łącząc i S7 i BDI, grożąc zniszczeniem całej infrastruktury publicznej , ktora dokładnie na linii przebiegu jest usytuowana. Poza bardzo licznymi domami do wyburzenia, mogą być wyburzone także:; urząd gminy, ośrodek zdrowia, strażnica OSP, Słoneczny Park, kompleks sportowy, XVII- wieczny kościół, może źródełko bł.Anieli Salawy.Takie są koszty dla gminy Siepraw. I takiemu rozwiązaniu sprzeciwiają się mieszkańcy Sieprawia- całkowitemu zniszczeniu - nie kilku budynków, tylko całej miejscowości. Celem spotkania nie było " robienie zdjęć", tylko przedstawienie merytorycznych argumentów, dlaczego taki przebieg S7 i BDI nie może mieć miejsca. Droga jest potrzebna i wszyscy zdajemy sobie z tego sprawę, ale nie kosztem zniszczenia całych miejscowości. Wszystkie argumenty zostały przekazane a tym samym cel spotkania został zrealizowany.
Proszę nie siać dezinformacji - to GDDKIA wycofalo rezerwę decyzją z 2000 roku a na tej podstawie zostały utworzone plany zagospodarowania. Gmina nie może sama z siebie wycofać rezerwy terenowej
Absolutnie najmądrzejszym kanałem S7 jest propozycja prezydenta Krakowa,
z Morawicy czyli za Skawiną, Sulkowicami do ……. najlepiej do Krzeczowa, albo Lubienia.