Myślenice

Powstaje wstępne studium dotyczące „złotego pociągu”. Gmina zaprasza na spotkanie informacyjne

Powstaje wstępne studium dotyczące „złotego pociągu”. Gmina zaprasza na spotkanie informacyjne

Gmina Myślenice zaprasza na spotkanie informacyjne dotyczące planowanego połączenia kolejowego na linii Kraków-Myślenice. Odbędzie się w poniedziałek, 25 października i zostanie zorganizowane przez internet.

Po wysłuchaniu ekspertów przygotowujących wstępne studium, uczestnicy będą mogli zadawać pytania

 

Województwo Małopolskie zgłosiło pięć projektów do programu Kolej Plus. Trzy z nich dotyczą budowy nowych połączeń kolejowych: Kraków - Olkusz, Kraków - Myślenice oraz Kraków - Niepołomice. Dwa obejmują plany modernizacji istniejących już połączeń Sucha Beskidzka - Żywiec oraz Gorlice - Jasło.

Zgłoszony przez Województwo Małopolskie projekt dostał się do II etapu naboru, w ramach którego wnioskodawcy (w tym przypadku województwo) mają obowiązek złożyć wstępne studium zawierające plany i prognozy dotyczące projektowanych połączeń.

Jak informuje UMiG Myślenice; zajmuje się tym firma International Management Services Sp. z o.o., która opracowuje wstępne studium planistyczno-prognostyczne dla projektu pn.: „Budowa połączenia kolejowego Kraków - Myślenice”.

W związku z tym na oficjalnej stronie gminy pojawiła się zapowiedź spotkania informacyjnego, które odbędzie się online, w poniedziałek 25 października o godz. 17:30. W przeciągu dwóch godzin eksperci IMS mają omówić cele i założenia, a także zaprezentują zakres opracowywanego studium, natomiast w drugiej części będą odpowiadać na pytania uczestników spotkania (to odbędzie się przy użyciu aplikacji Microsoft Teams, a link do połączenia zostanie opublikowane na stronie UMiG na dzień przed spotkaniem, tj. w niedzielę 24 października).

 

„Cały czas pracujemy nad tym, aby móc zgłosić się do programu Kolej Plus”

Temat „złotego pociągu”, jak samorządowcy nazywają połącznie kolejowe na linii Kraków-Myślenice, w trakcie wrześniowej sesji rady gminy odświeżył burmistrz. Gospodarz opowiadał o swoim udziale w spotkaniu roboczym z wykonawcą, który rozpoczął prace związane z przygotowaniem studium (pełny zapis z XL sesji rady gminy można znaleźć tutaj).

Jarosław Szlachetka zapewniał radnych, że „cały czas pracujemy nad tym, aby móc zgłosić się do programu Kolej Plus. Jeżeli nie o finanse na całe przedsięwzięcie - na budowę, to chociaż na dofinansowanie, najpierw w pierwszym etapie dokumentacji projektowej tej inwestycji” – mówił.

Jarosław Szlachetka, burmistrz MiG Myślenice (PiS): Województwo Małopolskie początkiem września podpisało umowę związaną z przygotowaniem studium planistyczno-prognostycznego dla projektu „Budowa połączenia kolejowego Kraków-Myślenice”. I tutaj też moja osoba jak również osoba naczelnika Spyrki i Sólnicy - uczestniczyliśmy w naradzie technicznej z urzędnikami pana marszałka i firmy wykonującej to zamówienie.

Chciałem państwu radnym zaznaczyć, że cały czas pracujemy nad tym, aby móc zgłosić się do programu Kolej Plus. Jeżeli nie o finanse na całe przedsięwzięcie - na budowę, to chociaż na dofinansowanie, najpierw w pierwszym etapie dokumentacji projektowej tej inwestycji.

 

Termin realizacji to 2028 rok

Budżet programu Kolej Plus to 6,5 mld zł. Wartość wszystkich 96 zgłoszonych projektów z całej Polski opiewa na 25 mld zł. Oznacza to, że nie wszystkie otrzymają dofinansowanie. Obecnie trwają konsultacje społeczne poszczególnych inwestycji.

Do 25 listopada 2021 r. ma nastąpić przekazanie wstępnego studium planistyczno-prognostycznego do PKP Polskich Linii Kolejowych. Dokumenty będą oceniać tamtejsi specjaliści. Najpóźniej do końca lutego 2022 r. poznamy listę projektów zakwalifikowanych do programu Kolej Plus. Inwestycje mają zostać zrealizowane do 2028 roku.

Jak podaje Dziennik Polski „nowa linia kolejowa biegłaby z Krakowa Swoszowic przez Lusinę, Olszowice, Włosań, Głogoczów, Krzyszkowice, Polankę do Myślenic. Stację końcową wyznaczono nieopodal zakopianki przy ul. Przemysłowej. Pokonanie tej trasy ma zająć 40 minut. W tym przypadku konieczna będzie budowa 21-24 km linii kolejowej, co szacunkowo kosztować będzie 1,1-1,2 mld zł”.

Czy gminy powiatu myślenickiego powinny dokładać się do budowy kolei na trasie Kraków-Myślenice?

  • TAK TAK 59%
  • NIE NIE 41%
  • Głosów: 755

Zanim projekt połączenia kolejowego nazywany przez samorządowców „złotym pociągiem” został zgłoszony do programu Kolej Plus, gospodarz Myślenic zorganizował spotkanie z wójtami i burmistrzami oraz reprezentantami starostwa. Podczas posiedzenia przy jednym stole apelował do samorządowców, aby poparli inicjatywę budowy nowego połączenia kolejowego i zadeklarowali swoje wsparcie finansowe.

Aby z powodzeniem rywalizować w drugim etapie programu Kolej Plus, samorządy muszą pokryć 15% wartości deklarowanych projektów. Przedstawiony przez Jarosław Szlachetkę (PiS) model finansowy dla gmin z terenu powiatu myślenickiego, ich gospodarze przyjęli ze stonowanym entuzjazmem.

Więcej na ten temat pisaliśmy kolejno w artykułach „Czy samorządy powinny dokładać się do "złotego pociągu"? Burmistrz Myślenic zorganizował spotkanie w tej sprawie” oraz „Pociąg wjechał w drugi etap”.

Z kolei marzenia myśleniczan o kolei, próbach połączenia z Krakowem i reaktywacją "złotego pociągu" oraz o szansach na to, czy nadjedzie i kto powinien za niego zapłacić – pisaliśmy w październiku 2020 r. w papierowym wydaniu magazynu MiastoInfo.

Czy wierzysz w to, że na linii Myślenice-Kraków będzie kursować pociąg?

  • TAK TAK 40%
  • NIE NIE 60%
  • Głosów: 1990

W jednym z naszych sondaży pytamy Was, czy wierzycie w to, że na linii Myślenice-Kraków będzie kursować pociąg. Jak dotąd większość (60%) nie daje wiary w powodzenie tego przedsięwzięcia, natomiast 40% pozytywnie podchodzi do tego pomysłu.

Powiązane tematy

Komentarze (26)

  • 21 paź 2021

    Pheh, czyżby wybory się zbliżały? Kiełbasa czy kiszka?

    46 9 Odpowiedz
  • mirek@ 21 paź 2021

    i trzeba dorzucic kilka obietnic stadion, niesmiertelna kolej a lata leca i nic konkretnego po tej kadencji nie zostalo... moze jeszcze port i lotnisko dla myslenic. moim zdaniem z tego pociagu nic nie bedzie

    42 10 Odpowiedz
  • 21 paź 2021

    40 minut pociągiem z Myślenic do stacji Kraków Swoszowice!? 40 minut!? I dlaczego nie do centrum? Ze Swoszowic na uczelnie albo do pracy tez trzeba się jakoś dostać. Komunikacją miejską zejdzie kolejne 30-40 minut. A jeszcze trzeba wrócić. Chyba jednak zostanie przy busach i samochodzie.

    38 3 Odpowiedz
  • Anty 21 paź 2021

    Tak wygląda mapa projektów zgłoszonych w całym kraju
    zdjecie

    Skoro wartość wszystkich projektów zgłoszonych to c.a 25 mld zł, PKP ma 6,5 mld zł na te inwestycje, a sama kolej do Myślenic kosztowała by c.a 1 mld zł niech każdy sobie we własnym zakresie odpowie, jakie mamy szanse.

    Nawet zakładając, że potrzebujemy ok. 80% kwoty, czyli nieco poniżej 1 mld zł to i tak z tej mapki da się wyłuskać inwestycje, które mogą uzyskać pierwszeństwo, bo np. integrują kilka istniejących linii kolejowych...

    33 3 Odpowiedz
  • baron nk klasa 21 paź 2021

    kiedyś czytałem że za każdym razem jak próbowano budować kolej do myślenic to była zawierucha wojenna może teraz się nie spełni

    28 1 Odpowiedz

Zobacz więcej