Połączenie kolejowe na linii Kraków - Myślenice: Znamy wstępny przebieg trasy „złotego pociągu”
- 27 października 2021
W zależności od wariantu; linia kolejowa o długości 22,2 lub 25,5 km wymagać będzie nie tylko budowy torów i przystanków, ale także mostów, wiaduktów i dwóch kilometrowych tuneli z przystankiem przy estakadzie w Myślenicach. Czy projekt uzyska akceptację Polskich Linii Kolejowych?
„Złoty pociąg” jak samorządowcy określają pomysł budowy połączenia kolejowego na linii Kraków – Myślenice do tej pory funkcjonuje w sferze zapowiedzi. Jak pisaliśmy w papierowym wydaniu MiastoInfo w artykule "Złoty pociąg". Czy nadjedzie i kto powinien za niego zapłacić? po latach hibernacji wizja torów łączących stolicę Małopolski z Myślenicami odżyła, lansowana przez Jarosława Szlachetkę (PiS) najpierw jako posła, a następnie burmistrza Myślenic.
Wraz z zapowiedzią startu Programu Kolej Plus, który miał miejsce pod estakadą w Myślenicach w maju 2020 r., burmistrz w towarzystwie ministra infrastruktury Andrzeja Adamczyka (PiS) podkreślał, że „budowę tego połączenia odbieramy, jako projekt cywilizacyjny wprowadzający mieszkańców w XXI w.”. To właśnie w tym programie samorządowcy i zwolennicy budowy kolei, dopatrują się szansy dla Myślenic.
Którędy pojedzie pociąg?
Niespełna półtora roku później, bo 25 października 2021 r. zaprezentowano pierwsze, robocze koncepcje przebiegu linii. Miało to miejsce podczas spotkania informacyjnego zorganizowanego online przez firmę International Management Services Sp. z o.o., która opracowuje wstępne studium planistyczno-prognostyczne dla projektu pn.: „Budowa połączenia kolejowego Kraków - Myślenice”.
Jej przedstawiciele zaprezentowali 2 warianty trasy, którymi mogłaby przebiegać linia kolejowa. Długość trasy do wybudowania w zależności od wariantów to 22,2 km (wariant 1 – niebieski), lub 25,5 km (wariant 2 - żółty). Przewidywany czas przejazdu dla obu tras szacowany jest na 38 lub 42 minuty. Obie wymagają nie tylko budowy torowiska, nasypów i przystanków, ale również wiaduktów, mostów oraz dwóch tuneli każdy o długości ok. 1 km.
WARIANT 1
Pierwszy planowany przystanek na terenie gminy Myślenice znalazłby się w Krzyszkowicach i Polance lub w Głogoczowie (w zależności od wariantu), skąd po pokonaniu tunelu pociąg wjeżdżałby do Myślenic wzdłuż Zakopianki. Stacja Myślenice miałaby zostać zlokalizowana na wysokości dawnych zakładów Vistula przy estakadzie, a dalej tory dla pociągów kończących bieg.
WARIANT 2
Lista przystanków dla Wariantu 1 (niebieski): Kraków Główny - Kraków Grzegórzki - Kraków Zabłocie - Kraków Podgórze - Kraków Bonarka - Kraków Łagiewniki - Kraków Sanktuarium - Kraków Swoszowice - Konary - Kąty - Krzyszkowice - Polanka - Myślenice Centrum.
Lista przystanków dla wariantu 2 (pomarańczowy): Kraków Główny - Kraków Grzegórzki - Kraków Zabłocie - Kraków Podgórze - Kraków Bonarka - Kraków Łagiewniki - Kraków Sanktuarium - Kraków Swoszowice - Konary - Głogoczów Północny - Głogoczów Południowy - Krzyszkowice - Polanka - Myślenice Centrum.
Ile kursów dziennie?
Przedstawiona koncepcja prognozy ruchu obejmuje 3 scenariusze oferty przewozowej; minimalny, pośredni i maksymalny.
Wariant minimalny przewiduje 4 pary pociągów w relacji Kraków-Myślenice-Kraków, co oznacza że na trasę wyjeżdżałyby 2 pociągu w dwugodzinnym odstępie rano i 2 w szczycie popołudniowym.
Wariant pośredni to 20 par pociągów w relacji Kraków-Myślenice-Kraków z pociągiem wyjeżdżającym co godzinę w każdym kierunku przez cały dzień, do godzin nocnych.
Z kolei wariant maksymalny i deklarowany przez organizatora przewozu (Województwo Małopolskie) to 35 par pociągów na linii Kraków-Myślenice-Kraków kursujących rano i po południu w odstępach 30-minutowych, a w godzinach w których panuje mniejszy ruch – co godzinę.
Jak podkreślali prowadzący spotkanie; "wybór wariantu będzie oparty o wyniki prognozowanego ruchu i możliwości infrastruktury - np. przepustowość”.
Jest wstępne studium, co dalej?
W drugiej części spotkania mieszkańcy pytali m.in. o to jak przebieg trasy będzie wpływał na działki i prywatne domy. - Linia prowadzona jest w murach oporowych, tak aby nie była konieczna zbyt duża zajętość terenu. Co do poszczególnych nieruchomości i działek, nie jestem w stanie odpowiedzieć, ponieważ nie jest to etap projektu budowlanego, gdzie pracuje się na mapach dokładnych i na skali dużo mniejszej niż prezentowana. Tutaj mamy rysunki ogólne - podkreślał Michał Wiąckowski.
Pytano o dokładną lokalizację poszczególnych przystanków, ich wpływ na natężenie ruchu oraz o samą procedurę Programu Kolej Plus i jej realizację w czasie.
Od ogłoszenia naboru do programu Kolej Plus; Województwo Małopolskie zgłosiło do niego projekt "Budowa połączenia kolejowego Kraków-Myślenice". Program zakłada realizację inwestycji liniowych tj. modernizację istniejącej lub budowę nowych linii kolejowych oraz inwestycje punktowe jak budowa przystanków, mijanek czy łącznic. Podzielony jest na etapy.
Szansę na powstanie połączenia kolejowego Kraków-Myślenice oceniam jako:
- bardzo duże bardzo duże 13%
- duże duże 12%
- umiarkowane umiarkowane 18%
- małe małe 16%
- bardzo małe bardzo małe 41%
- Głosów: 2795
Pierwszy jest już za nami i podczas niego samorządy zgłaszały chęć budowy linii. Projekt dotyczący Myślenic przeszedł ocenę formalną i obecnie trwa II etap, czyli przygotowanie dokumentów aplikacyjnych w tym opracowanie studium planistyczno-prognostycznego. Za to na zlecenie województwa odpowiada firma International Management Services Sp. z o.o.
Maciej Kaczorek, International Management Services Sp. z o.o.: W samym programie Kolej Plus kluczowym elementem będzie decyzja o tym, czy projekt uzyska dofinansowanie. Samorząd Województwa Małopolskiego złoży studium do Państwowych Linii Kolejowych pod koniec listopada i tam na przełomie roku będzie następowała ocena projektów i rankingowanie.
Na początku 2022 r. poznamy decyzję PLK, czy projekt uzyskał dofinansowanie czy nie. Jeżeli uzyska, to następuje etap II, czyli opracowanie dokumentacji ściśle technicznej i bardzo szczegółowej obejmującej wykonanie koncepcji programowo-przestrzennej i projektu budowlanego. Przygotowanie dokumentacji przewidziane jest na lata 2022-23, natomiast sam proces obejmuje też wydanie decyzji o środowiskowych uwarunkowaniach realizacji inwestycji, który będzie ustalał faktyczny przebieg linii. Całość realizacji prac musi się zakończyć do 2028 roku.
Budżet programu Kolej Plus to 6,5 mld zł. Wartość wszystkich 96 zgłoszonych projektów z całej Polski opiewa na 25 mld zł. Oznacza to, że nie wszystkie otrzymają dofinansowanie. Obecnie trwają konsultacje społeczne poszczególnych inwestycji. Szacunkowy koszt budowy linii kolejowej Kraków-Myślenice to 1,1 – 1,2 mld zł.
Podobają Ci się nasze artykuły?
Dzięki Twojemu wsparciu możemy poruszać tematy, które są istotne dla Ciebie i Twoich sąsiadów. Zabierz nas na wirtualną kawę – nawet najmniejszy gest ma znaczenie.
trochę rozsądku... skoro budowa linii obejmuje drążenie tuneli budowe mostow wiaduktów, przejazdów już nie mówię o wykupywaniu własności prywatnej pod inwestycję to taniej byłoby zamienić zakopiankę w drogę ekspresową z bezkolizyjnymi przejazdami. ta inwestycja nikomu sie nie kalkuluje, nie dostaniemy żadnych pieniędzy na to. trzeba zejść na ziemie i zająć się realnymi sprawami a nie wymyślać stadiony czy koleje które są pięknym ale jednak marzeniem...
Węzła w Jaworniku, bezpiecznego wyjazdu w Krzyszkowicach nie potraficie zbudować ale kolej MCE-KRK będziecie budować.
I lotniskowiec na rabie zeby tam mogli ladowac wszyscy fantasci???
O kurczę, to już całkiem gorąco musi być pod zadkiem; wzrostu cen zahamować nie umieją, nagle pociąg i pociąg, do czego toto? A niechże wpierw skończą to co zaczęli, Zakopiankę, przekop Mierzei same sukcesy przed startem.. zadłużą, okradną nam portfele na pokolenia. Kara za Turów, do tego milion € dziennie za Izbę Dyscyplinarną i pisowską głupotę, ale oni mają to w dpie. Wszystkie wrony byle u żłopidła. Nie cierpię takiego dziadostwa. Wała.
Mysleniczaninie, zgadzam się. Po co nam pociąg bez pasażerów ?