Krzyszkowice

Co z konsultacjami dotyczącymi budowy tunelu? Mieszkańcy Krzyszkowic doczekali się odpowiedzi

Co z konsultacjami dotyczącymi budowy tunelu? Mieszkańcy Krzyszkowic doczekali się odpowiedzi
Fot. Piotr Jagniewski

Osiem miesięcy mieszkańcy Krzyszkowic starali się o to, aby otrzymać odpowiedź na pytanie; czy i kiedy odbędą się konsultacje dotyczące budowy tunelu pod Zakopianką.

"Chcielibyśmy poznać koncepcję, która jest jeszcze w realizacji, aby zgłosić wykonawcy projektu swoje sugestie" kontra „nie ma jeszcze gotowego projektu, który można by konsultować”

 

Mieszkańcom Krzyszkowic od lat obiecywano rozwiązanie problemu dotyczącego zagrożenia, jakie generuje skrzyżowanie drogi powiatowej z Zakopianką. Na początku 2020 roku, ponad dwieście osób powiedziało „dosyć!” i przez trzy godziny blokowało przejście dla pieszych, domagając się budowy tunelu.

„Chcemy tym sposobem zwrócić uwagę kierowców, lokalnego samorządu, władz wojewódzkich i zarządcy drogi na niebezpieczny problem, z którym walczymy każdego dnia. Chcemy wreszcie bezpiecznie żyć” – przekonywała Bożena Góra, inicjatorka protestu.

Upór i determinacja doprowadziły ich do celu, a przynajmniej zapewnienia, że w drodze do jego realizacji wykonali kolejny krok. We wrześniu 2020 r. samorządowcy złożyli podpisy pod trójstronnym porozumieniem  dotyczącym budowy bezpiecznej przeprawy przez Zakopiankę w Krzyszkowicach.

Budowa tunelu ma kosztować 34 mln zł do których samorządowcy z powiatu dokładają 2 mln, a gmina Myślenice brakujące 0,5 mln. Rok 2021 ma zostać spożytkowany na przygotowanie materiałów niezbędnych do uzyskania decyzji środowiskowej. Po jej otrzymaniu; rok 2022 będzie poświęcony na uzyskanie zgody dotyczącej realizacji inwestycji (tzw. ZRID), natomiast sama budowa tunelu przewidziana jest na lata 2023-2024.

GDDKiA pokazała wstępny projekt

Wstępny projekt budowy tunelu zaprezentowany na początku roku przez GDDKiA  przewiduje likwidację przejścia dla pieszych na poziomie Zakopianki oraz skrętu w lewo z drogi krajowej nr 7 w drogi: powiatową i gminną.

W pasie dzielącym jezdnie przewidziany jest zieleniec. Aby zapewnić relacje skrętu w miejsce tego zlikwidowanego, wybudowany zostanie nowy odcinek drogi z możliwością poruszania się pojazdów i pieszych. Będzie przebiegał pod Zakopianką. Istniejąca droga powiatowa oraz nowoprojektowany odcinek drogi będą włączone do Zakopianki i przeznaczone wyłącznie do skrętów w prawo, z zapewnieniem dodatkowych pasów wyłączania i włączania.

W tej koncepcji założone zostało wyburzenie jednego domu i budynku gospodarczego po północno-wschodniej stronie Zakopianki oraz przeniesienie do skansenu zabytkowego domu wraz z towarzyszącym mu obiektem gospodarczym, które znajdują się po południowo-zachodniej stronie drogi. Jak podkreśla GDDKiA; Projekt przebudowy skrzyżowania będzie jeszcze podlegał licznym uzgodnieniom, dlatego jego ostateczny kształt może się różnić od przedstawionej w załączniku koncepcji.

Mieszkańcy chcą konsultacji…

Zanim jednak Krzyszkowice staną się placem budowy, mieszkańcy upominają się o zorganizowanie spotkania dotyczącego planowanych prac. Dlaczego to takie ważne? W marcu rozmowie z nami wyjaśniała to Bożena Góra.

"Konsultacje społeczne na etapie projektowania są ważne z kilku względów; m.in. dają szansę na zabranie głosu reprezentantom wszystkich stron. Podczas takich rozmów każdy może wyrazić swoje obawy i sugestie. Osoby, które zajmują się przygotowaniem projektu, mogą odpowiedzieć na pytania oraz rozwiać wszelkie wątpliwości. To skrzyżowanie ma służyć mieszkańcom Krzyszkowic, więc to oni powinni mieć możliwość zabrania głosu w tej sprawie" - przekonywała założycielka ruchu społecznego „Wyjdźmy na pasy. Chcemy bezpiecznie żyć” .

- Gdzie w tym wszystkim są ludzie? Dlaczego w innych miejscowościach mieszkańcy biorą udział w naradach, np. w Gaju, a w Krzyszkowicach jest to niemożliwe i spotyka się z tak wielkim oporem? Są osoby, które mogą być wysiedlone i nic o tym nie wiedzą. Tak być nie powinno! Staraliśmy się o udostępnienie zapisu z rozmów technicznych, jednak otrzymaliśmy odmowę - przekonywała aktywistka z Krzyszkowic.

Zwracała również uwagę "na brak przepływu informacji pomiędzy inwestorem a mieszkańcami" oraz niewystarczającej w jej ocenie roli radnych reprezentujących Krzyszkowice w gminie i powiecie.

Krzyszkowice w samorządzie mają dwóch reprezentantów. W radzie gminy zasiada Andrzej Grzybek (PiS), natomiast w radzie powiatu oraz na stanowisku sekretarza Urzędu Miasta i Gminy Myślenice - Robert Pitala (PiS). To do niego od dłuższego czasu kierowane są pisma, których treść publikują założyciele facebookowego profilu "Wyjdźmy na pasy, chcemy bezpiecznie żyć".

- (Pisma) Nie są adresowane do mnie, tylko do urzędu. Chcąc skontaktować się z panią Bożeną Górą, nie pisałbym do jej pracodawcy, tylko do niej. Jeżeli to pismo dotrze do mnie, to na pewno jej odpowiem – w majowej rozmowie z nami mówił Robert Pitala. - Dzisiaj konsultacje nie mają sensu z tego względu, że nie znamy ostatecznego przebiegu tego tunelu. Jak będziemy mieć wstępny projekt i będziemy znać jego przebieg, to wtedy możemy się zastanawiać, czy to dobre rozwiązanie - czy może jest inne, lepsze – wyjaśniał.

Podobna odpowiedź trafiła do Bożeny Góry. Radny powiatowy i sekretarz gminy Myślenice Robert Pitala (PiS) informuje w niej m.in., że "Inwestorem zadania mającego na celu poprawę bezpieczeństwa ruchu drogowego w rejonie skrzyżowania drogi krajowej nr 7 z drogą powiatową nr k1942 jest Generalna Dyrekcja Dróg Krajowych i Autostrad. To inwestor ma wszelkie środki i kompetencje do tego, aby takie konsultacje przeprowadzić. Takich możliwości nie ma sołtys, ani żaden radny gminny, powiatowy, a nawet wojewódzki. Z informacji jakie udało mi się uzyskać wynika, że GDDKiA na razie nie przewiduje takich konsultacji, niemniej warto zaznaczyć, że na obecna chwilę nie ma jeszcze gotowego projektu, który można by konsultować. Nie wyjaśniona jest nawet kwestia ostatecznej wersji koncepcji budowy tunelu ze względu na brak decyzji konserwatora zabytków w sprawie przeniesienia zabytkowego domu przy zakopiance”.

Z kolei w odpowiedzi Bożena Góra powołując się na pismo GDDKiA z dnia 19 maja 2021 roku podkreśla, że "konsultacje społeczne są realizowane przez organ prowadzący postępowanie (np. Regionalną Dyrekcję Ochrony Środowiska, Burmistrza Miasta), co oznacza, że burmistrz może takie konsultacje prowadzić". W sieci podkreśla, że „mieszkańcy chcą rozmawiać o tunelu na etapie jego projektowania, a nie jak będzie gotowy. Wtedy na wiele decyzji będzie już za późno”.

9 lipca 2021 

Gmina zapowiada spotkanie z mieszkańcami

Po naszych publikacjach dotyczących konsultacji z mieszkańcami, na oficjalnej stronie UMiG w Myślenicach pojawił się komunikat mówiący o planowanym spotkaniu... na jesień tego roku. 

"Niedawno informowaliśmy o spotkaniu informacyjnym dla mieszkańców w sprawie budowy węzła drogowego na Zakopiance w Jaworniku. Podobne uzgodnienia jesienią tego roku Gmina Myślenice planuje przeprowadzić także dla zadania polegającego na budowie tunelu w Krzyszkowicach, tak aby każdy z mieszkańców mógł się zapoznać z materiałami informacyjnymi oraz miał możliwość wyrażenia swojej opinii, wniosku lub uwagi" - czytamy w urzędowym komunikacie. 

Gmina zastrzega; że będzie to możliwe dopiero po tym jak trafi do niej wniosek o wydanie decyzji środowiskowej wraz z dokumentacją.

Powiązane tematy

Bożena Góra: Przeszkadzam? Ale czym?
Wywiad 53

Bożena Góra: Przeszkadzam? Ale czym?

Śmieszy mnie stwierdzenie, że „przeszkadzam”. Czym? Wysyłaniem pism, publikowaniem koncepcji tunelu, a może walką o światła? Dla mnie nie ma podziału na parti...

Komentarze (6)

  • 10 lip

    Znowu bezmyślne planowanie jak z kładkami(nie negując ich przydatności) Wcześniej był przedstawiony rysunek z tunelem bardziej w stronę myślenic i on rozwiązywał dużo więcej problemów ale projektanci od GDDKiA nakreślają swoją wizję. Część mieszkańców z krzyszkowic z tak zwanych psiarów nie musiała by pokonywać zakopianki . Można było by zlikwidować zawrotkę za Mc donaldem i lewoskręt na bugaj oraz do strefy przemysłowej która jest coraz bardziej rozbudowywana właśnie w tej części na granicy Jawornik-Krzyszkowice nie mówiąc już co się dzieje na tym przejeżdzie jak ruszają tiry z asfaltowni. Ten tunel mógłby służyć dwóm wsią jeśli by go rozsądnie zaplanowali. Może któryś z naszych włodarzy mógłby podpowiedzieć coś projektantowi.

    8 1 Odpowiedz
  • 10 lip

    Trzeba wyjść na pasy. Mętne gadanie władzy jest tylko gadaniem. Najpierwszym osiągnięciem pana krzyszkowickiego radnego Grzybka jest przeniesienie wejście ze strony północnej na wschodnią w sklepie GS -u.. Żeby zachować odległość należną odległość od kościoła.

    14 2 Odpowiedz
  • 10 lip

    Ja czekam na to spotkanie, nawet jesienią. A przecież wszystko miało być dograne. Ciekawa jestem utarczki z konserwatorem zabytków. Chodzi mi o chatę nr 30; Sądzę, że cała historia rozbiję się o tę chatę. Dobry pomysł, żeby innym zamknąć gęby. Konserwator będzie stał na swoim stanowisku, a wy krzyszkowiczanie protestujcie sobie do woli.

    13 2 Odpowiedz
  • 10 lip

    Pan konserwator zabytków szczególnie umiłował sobie Krzyszkowice. Patrz stara szkoła.

    14 1 Odpowiedz
  • 11 lip

    Żadnych konsultacji nie będzie. Będzie czwarta fala pandemii. Nawet wyborcy pana Pitali zapomną o bzdurach jakie gada w mediach. Jest to żałosne, pan, który też skądś tam przybył dyskredytuje panią Bożenę. I jest przeciwko mieszkańcom. Panie Pitala, co pan robi w tym środowisku ? Z drugiej strony. mieszkańcy wybrali sobie pana. Z wiadomą pomocą.

    15 1 Odpowiedz

Zobacz więcej