Krzyszkowice. GDDKiA wybrała wykonawcę tunelu na Zakopiance
- 26 stycznia 2024
Węzeł na Zakopiance, nazywany przez mieszkańców Krzyszkowic tunelem za 91,1 mln zł wybuduje firma Nowak-Mosty. Umowa ma zostać podpisana na przełomie lutego i marca, a sama budowa potrwać 2 lata
Do przetargu przystąpiło 7 firm, które wykonanie zadania wyceniały na kwotę wahającą się między 91 a 103 mln zł. Najniższą kwotę przedstawiła firma Mosty-Nowak i jak informuje Generalna Dyrekcja Dróg Krajowych i Autostrad, to właśnie będzie wykonawca inwestycji w Krzyszkowicach.
„Jeśli nie wpłyną żadne odwołania, umowę planujemy podpisać na przełomie lutego i marca. Wykonawca na budowę węzła będzie miał 18 miesięcy od podpisania umowy, nie licząc 3-miesięcznych przerw zimowych. Uwzględniając te przerwy węzeł powinien powstać w ciągu 2 lat” – informują drogowcy.
Według zapowiedzi; nowy węzeł pozwoli na bezpieczny wjazd z Krzyszkowic na Zakopiankę w kierunku Krakowa i Myślenic, co ma zapewnić tunel pod drogą krajową nr 7. Będzie w nim również chodnik dla pieszych. Kierowcy jadący z Krakowa do Krzyszkowic będą zjeżdżać z Zakopianki w prawo, a następnie przejeżdżać pod DK7. Dojadą wówczas nową drogą nieopodal agencji pocztowej do przebiegającej przez wieś drogi powiatowej, prowadzącej do Sieprawia. Tą samą trasą, tyle że w przeciwnym kierunku, będą poruszać się pojazdy jadące z Krzyszkowic w kierunku Myślenic.
„Ruch z Myślenic do Krzyszkowic i z Krzyszkowic w kierunku Krakowa będzie poprowadzony przebudowaną w pobliżu Zakopianki drogą powiatową. Poprawimy zjazd z DK7 i wjazd na nią, dzięki czemu będzie on bezpieczniejszy” – czytamy w komunikacie GDDKiA.
Sześć lat
Temat bezpiecznej przeprawy przez DK7 w Krzyszkowicach przez polityków i mieszkańców maglowany jest od lat. Był też jedną z obietnic w kampanii wyborczej w 2018 roku.
Kadencja 2018-24 rozpoczęła się od protestu mieszkańców, którzy na początku 2020 r. postanowili zablokować drogę krajową nr 7. Tym sposobem zainteresowali problemem nie tylko lokalne władze i GDDKiA, ale też ogólnopolskie media.
W kolejnych latach, mimo wielu zapewnień ze strony drogowców, czy lokalnych polityków budowa tunelu przesuwała się w czasie. Jeszcze w lipcu tego roku informowała o kolejnym opóźnieniu wynikającym z uchylenia orzeczenia wydanego przez Wojewódzki Sąd Administracyjny w sprawie decyzji o środowiskowych uwarunkowaniach dla tej inwestycji.
W czwartek 26 października drogowcy poinformowali „o ogłoszeniu przetargu na budowę węzła drogowego na Zakopiance w Krzyszkowicach. Inwestycja pozwoli na bezkolizyjny wjazd na drogę krajową nr 7. Na oferty czekamy do 30 listopada”.
Przez cały ten czas; mieszkańcy korzystają z własnych rozwiązań, przechodząc pod DK7 taką przeprawą:
Projekt bezkolizyjnego węzła zakłada m.in.: likwidację lewoskrętów, budowę tunelu pod DK7 dla ruchu lokalnego i pieszych, pasów włączenia i wyłączenia, budowę chodnika, przejść dla pieszych na łącznicach i jezdniach dodatkowych, a także korektę lokalizacji zatok autobusowych wraz z peronami przystankowymi.
Potrzebne będą drogi dojazdowe
Rozstrzygnięcie przetargu na budowę tunelu pod Zakopianką w Krzyszkowicach nie rozwiązuje wszystkich problemów mieszkańców. Ci zwracają uwagę, że aby do niego dojechać potrzebne będą drogi lokalne.
„Efekt jest taki, że jest ZRiD, jest ogłoszony przetarg, a dróg gminnych łączących przysiółki Wójciakówka, Bugaj, Psiary nie ma” – podczas spotkania mieszkańców Krzyszkowic mówił Waldemar Kleszcz.
„Nie mogliśmy rozpocząć projektowania dróg zbiorczych, bo odpowiada za nie inwestor – GDDKiA. Będziemy, tak jak przy projektowaniu węzła dbać o to, aby wszystkie państwa interesy były zabezpieczone jak najlepiej, żeby ta komunikacja pomiędzy poszczególnymi przysiółkami też była skomunikowana z drogami zbiorczymi” – zapewniał burmistrz Jarosław Szlachetka (PiS).
W okolicy przyszłego węzła Zakopianką przejeżdża codziennie prawie 40 tysięcy pojazdów. Te dane pochodzą z ostatniego Generalnego Pomiaru Ruchu, przeprowadzonego w latach 2020-2021. Dzięki budowie węzła i likwidacji lewoskrętów zdecydowanie poprawi się bezpieczeństwo w tym miejscu.
Czy drogowcom i lokalnym politykom uda się doprowadzić do budowy tunelu pod Zakopianką w Krzyszkowicach?
- zdecydowanie tak zdecydowanie tak 19%
- raczej tak raczej tak 15%
- trudno powiedzieć trudno powiedzieć 14%
- raczej nie raczej nie 19%
- zdecydowanie nie zdecydowanie nie 32%
- Głosów: 947
W okolicy przyszłego węzła Zakopianką przejeżdża codziennie prawie 40 tysięcy pojazdów. Te dane pochodzą z ostatniego Generalnego Pomiaru Ruchu, przeprowadzonego w latach 2020-2021. Dzięki budowie węzła i likwidacji lewoskrętów zdecydowanie poprawi się bezpieczeństwo w tym miejscu. W latach 2017-2021 doszło tutaj do 45 kolizji drogowych i 18 wypadków, w których zginęła jedna osoba, a 23 zostały ranne.
Podobają Ci się nasze artykuły?
Dzięki Twojemu wsparciu możemy poruszać tematy, które są istotne dla Ciebie i Twoich sąsiadów. Zabierz nas na wirtualną kawę – nawet najmniejszy gest ma znaczenie.
Skoro wiadomo, że powstanie nowa "zakopianka", to po co ładować kasę w takie wielkie przedsięwzięcia zamiast zrobić w tym miejscu ŚWIATŁA, które rozwiązałby równocześnie problem w dwóch sąsiednich problematycznych miejscach, czyli w Jaworniku i w Głogoczowie/Bęczarce? (Krótkotrwałe, cykliczne spowolnienia ruchu światłami spowoduje ułatwienie włączenia się do ruchu na okolicznych skrzyżowaniach). Wspomnicie moje słowa gdy powstanie ten węzeł, że Jawornik i Głogoczów zaczną protestować tak jak kiedyś Krzyszkowice.
Ale się zdziwię jak w poniedziałek ogłoszą trasę nowej Zakopianki i ogłoszą przetarg.
To ta przez Krzyszkowice już nie będzie Zakopianką tylko Alejami Krakowskomyslenickimi.
A ile baniek kosztowała cała impreza do tej pory??????
Tyle hajsiwa na to, tragedia, Przebudowałbym za to wszystkie skrzyżowania od Myślenic do Krakowa.
tu chcą nową zakopiankę a tu budują tunel gdzie sens gdzie logika jak nie wiadomo o co chodzi to chodzi o hajs
Przebieg S7 podadzą dopiero za kilka lat. Jak nie jesteś wtajemniczony w temacie, to pisz dla samego pisania!