Złoty pociąg

Trasa kolejowa z Myślenic do Krakowa. Do sieci trafił projekt

Trasa kolejowa z Myślenic do Krakowa. Do sieci trafił projekt

Po cyklu spotkań z mieszkańcami Myślenic, Krzyszkowic, Głogoczowa, Polanki oraz sąsiednich gmin, PKP PLK udostępniła w sieci projekt przebiegu trasy kolejowej z Myślenic do Krakowa

 

Po raz pierwszy projektanci z konsorcjum firm BBF Sp. z o.o. wraz z inwestorem PKP PLK oraz burmistrzem miasta i gminy Myślenice zaprezentowali przebieg trasy kolejowej z Myślenic do Krakowa w sierpniu 2024 roku.

Podczas spotkania mieszkańcy pytali o możliwość udostępnienia projektu w sieci, ale nie padła jednoznaczna odpowiedź, czy i kiedy to nastąpi. Dwa i pół miesiąca później, po trzech spotkaniach w Myślenicach, a także w Krzyszkowicach, Polance, Głogoczowie oraz w innych gminach, przez które przebiegać będą tory, do sieci trafił projekt.

Zmodyfikowany przebieg trasy, który uwzględnia większość dotychczasowych poprawek zgłaszanych przez mieszkańców i przedstawicieli gmin można znaleźć na stronie KLIKAJĄC W TEN LINK lub zdjęcie.

W ubiegłym tygodniu w Myślenickim Ośrodku Kultury i Sportu przedstawiciele PKP PLK informowali, że powstanie też strona poświęcona projektowi (jak dotąd nie podano jej adresu – przyp. red.). Według ich zapowiedzi strona ma pozwolić na bieżąco śledzić postępy i zmiany wprowadzane w projekcie i zawierać szczegółowy przebieg linii kolejowej.

Jak pisaliśmy kilka dni temu; główne postulaty gminy Myślenice dotyczyły lokalizacji dworca w mieście oraz przesunięcia przystanku w Krzyszkowicach i Głogoczowie.

Projektanci uwzględnili uwagi dotyczące odsunięcia torowiska od zabudowań mieszkalnych m.in. w Polance i Krzyszkowicach. W tych ostatnich trasa oddala się od kościoła, o co wnioskowali mieszkańcy, a peron został przesunięty i w aktualnych planach znajduje się po północnej stronie drogi powiatowej - od strony plebanii, w pobliżu budynku tzw. „starej szkoły”.

W projekcie uwzględniono też przystanek we Włosani u styku granic trzech gmin, który mieszkańcy potocznie nazywają „Kątami”. O ten wnioskowała też gmina Siepraw. Ostatecznie stanęło na tym, że powstanie zarówno przystanek "Kąty" oraz 2 km dalej w Olszowicach.

Z kolei główny postulat burmistrza Jarosława Szlachetki jak dotąd nie spotkał się z aprobatą inwestora. Burmistrz przekonuje, że stacja początkowa powinna znajdować się przy ul. Przemysłowej, co ma sprzyjać budowie okolicznych parkingów i odciążenia ul. Słowackiego. Jego wizji nie podziela inwestor, który uważa, że stacja powinna powstać na pasie zieleni usytuowanym przy Zakopiance, między sklepem Kaufland a Tele-Foniką.

Reprezentujący PKP PLK Łukasz Kwapień podkreśla, że stacja przy ul. Przemysłowej to realny wariant, ale wymaga wzniesienia budowy o 2-3 metry wyżej. Poza tym budowa stacji w tym miejscu wymaga przeprowadzenia torów przez ul. Słowackiego.- Szacowane jest, że będziemy w tym miejscu 9 metrów nad poziomem terenu. Do tego należy doliczyć wysokość wiaty na przystanku, co daje zabudowania wysokości 12 metrów – argumentuje.

2024. Szanse na powstanie połączenia kolejowego Kraków-Myślenice oceniam jako:

  • bardzo duże
  • duże
  • umiarkowane
  • małe
  • bardzo małe
  • Zobacz wyniki
  • bardzo duże bardzo duże 19%
  • duże duże 13%
  • umiarkowane umiarkowane 19%
  • małe małe 16%
  • bardzo małe bardzo małe 33%
  • Głosów: 3841

Przypomnijmy; jak na razie w ramach programu Kolej+ przyznano pieniądze na wykonanie projektu (koszt to 150 mln zł), ale nie na samą budowę połączenia. O to będzie można się starać po zakończeniu prac projektowych. Obecnie koszt budowy kolei na tym odcinku szacowany jest na 2 mld zł.

Żeby mogło dojść do budowy, PKP PLK razem z Urzędem Marszałkowskim będą się starać o dofinansowanie w programie. Jeśli je otrzyma, to jak mówi Łukasz Kwapień występujący w roli inwestora; "w 2028 r. ogłosimy przetarg, w 2029 podpiszemy umowę, więc kolej można zacząć budować w ciągu trzech lat. Realnie pierwszy pociąg mógłby wyjechać z Myślenic w 2032 roku".

Harmonogram „Złotego Pociągu”;

III kw. 2024 r. - opracowanie koncepcji programowo-przestrzennej.
II kw. 2026 r. - uzyskanie decyzji o środowiskowych uwarunkowaniach.
III kw. 2026 r. - opracowanie projektu budowlanego.
III kw. 2026 r. - uzyskanie ostatecznej decyzji o ustaleniu lokalizacji linii kolejowej.
I kw. 2027 r. - opracowanie projektu wykonawczego materiałów przetargowych (ma to zapewnić finansowanie projektu).
I kw. 2027 r.- uzyskanie pozwolenia na budowę
2028 r. - realizacja robót budowlanych w formule buduj.

Dzięki Twojemu wsparciu możemy poruszać tematy, które są istotne dla Ciebie i Twoich sąsiadów. Zabierz nas na wirtualną kawę – nawet najmniejszy gest ma znaczenie. 

 

Postaw mi kawę na buycoffee.to

Powiązane tematy

Komentarze (17)

  • 29 paź

    Za te 2mld to ja bym wolał 4 pas na zakopiance aby zap****** (szybko dojechać) do Krakowa.

    36 20 Odpowiedz
  • 29 paź

    Piękny projekt, szkoda tylko że to kasa wywalona w błoto, bo nikt nie będzie budował za 2 miliardy linii kolejowej do miasteczka w którym mieszka niecałe 20 tysięcy ludzi (a będzie jeszcze mniej).

    32 11 Odpowiedz
  • Mariusz Marioosz 30 paź

    Taa i utknął w korku przy wjeździe do Krakowa.

    24 5 Odpowiedz
  • 29 paź

    1. Może miałaby ona sens - zastanawiając się nad tym mam pełną świadomość swojej kompletnej ignorancji w dziedzinie kolejnictwa - gdyby była ona realizowana od razu z myślą (przewidywaniem) jej dalszego przedłużenia doliną Raby w kierunku na południe (gdzieś do Mszany ? Chabówki ? i ewentualnie jeszcze dalej).
    2. Niezależnie od powyższej uwagi to chyba prawidłowo wypatrzyłem, że na całej trasie nie przewidziano "mijanki". Czy to aby źle nie wróży sprawie częstotliwości ewentualnych kursów ?

    17 1 Odpowiedz
  • 29 paź

    O ile w przypadku punktu pierwszego masz całkowitą rację, o tyle mijanka jak najbardziej jest zaprojektowana, i to sensownej długości - zaczyna się za Krzyszkowicami, a kończy na granicy Olszowic i Konar.

    14 1 Odpowiedz

Zobacz więcej