Krzyszkowice

Krzyszkowice. Przełom w sprawie konsultacji dotyczących budowy tunelu pod Zakopianką? Mogą odbyć się jesienią

Krzyszkowice. Przełom w sprawie konsultacji dotyczących budowy tunelu pod Zakopianką? Mogą odbyć się jesienią

Konsultacje społeczne w sprawie budowy tunelu w Krzyszkowicach? Możliwe, że długo oczekiwane przez mieszkańców spotkanie odbędzie się jesienią.

„Jednak będzie to możliwe dopiero po tym, jak do gminy wpłynie wniosek o wydanie decyzji środowiskowej wraz z całą dokumentacją" - zastrzega burmistrz

 

Podczas ostatniej sesji rady miejskiej, burmistrz podsumował konsultacje społeczne dotyczące budowy węzła drogowego na skrzyżowaniu Zakopianki z drogą wojewódzką nr 955 w Jaworniku. W trakcie swojej wypowiedzi zabrał głos w sprawie tunelu pod Zakopianką, mającego powstać w sąsiednich Krzyszkowicach.

- Podobne uzgodnienia jesienią tego roku gmina planuje przeprowadzić także w przypadku budowy tunelu w Krzyszkowicach, tak aby każdy z mieszkańców mógł się zapoznać z materiałami informacyjnymi oraz miał możliwość wyrażenia swojej opinii, wniosku lub uwagi.

Jednak będzie to możliwe dopiero po tym, jak do gminy wpłynie wniosek o wydanie decyzji środowiskowej wraz z całą dokumentacją. Jeśli chodzi o wykonanie zadania dla Krzyszkowic, wykonawca nie miał tego ujętego w przetargu przez zamawiającego i te konsultacje będziemy tutaj prowadzić z mieszkańcami w dalszym terminie

- mówił Jarosław Szlachetka (PiS).

 

Wstępny koncept budowy tunelu w Krzyszkowicach zaprezentowany na początku roku przez GDDKiA przewiduje likwidację przejścia dla pieszych na poziomie Zakopianki oraz skrętu w lewo z drogi krajowej nr 7 w drogi: powiatową i gminną.

W pasie dzielącym jezdnie przewidziany jest zieleniec. Aby zapewnić relacje skrętu w miejsce tego zlikwidowanego, wybudowany zostanie nowy odcinek drogi z możliwością poruszania się pojazdów i pieszych. Będzie przebiegał pod Zakopianką. Istniejąca droga powiatowa oraz nowoprojektowany odcinek drogi będą włączone do Zakopianki i przeznaczone wyłącznie do skrętów w prawo, z zapewnieniem dodatkowych pasów wyłączania i włączania.

W tej koncepcji założone zostało wyburzenie jednego domu i budynku gospodarczego po północno-wschodniej stronie Zakopianki oraz przeniesienie do skansenu zabytkowego domu wraz z towarzyszącym mu obiektem gospodarczym, które znajdują się po południowo-zachodniej stronie drogi. Jak podkreśla GDDKiA; Projekt przebudowy skrzyżowania będzie jeszcze podlegał licznym uzgodnieniom, dlatego jego ostateczny kształt może się różnić od przedstawionej w załączniku koncepcji.

Budowa tunelu ma kosztować 34 mln zł, na mocy porozumienia podpisanego w 2020 roku  samorządowcy z powiatu dokładają 2 mln, a gmina Myślenice brakujące 0,5 mln. Rok 2021 ma zostać spożytkowany na przygotowanie materiałów niezbędnych do uzyskania decyzji środowiskowej. Po jej otrzymaniu; rok 2022 będzie poświęcony na uzyskanie zgody dotyczącej realizacji inwestycji (tzw. ZRID), natomiast sama budowa tunelu przewidziana jest na lata 2023-2024.

 

Były protesty, teraz chcą konsultacji

Mieszkańcom Krzyszkowic od lat obiecywano rozwiązanie problemu dotyczącego zagrożenia, jakie generuje skrzyżowanie drogi powiatowej z Zakopianką. Na początku 2020 roku, ponad dwieście osób powiedziało „dosyć!” i przez trzy godziny blokowało przejście dla pieszych, domagając się budowy tunelu.

Upór i determinacja doprowadziły ich do celu, a przynajmniej zapewnienia, że w drodze do jego realizacji wykonali kolejny krok. We wrześniu 2020 r. starosta wraz z wicestarostą jako pierwsi złożyli podpisy pod trójstronnym porozumieniem, dotyczącym budowy bezpiecznej przeprawy przez Zakopiankę w Krzyszkowicach.

Zanim jednak wieś stanie się placem budowy, mieszkańcy upominają się o zorganizowanie spotkania dotyczącego planowanych prac. Dlaczego to takie ważne? W marcu rozmowie z nami wyjaśniała to Bożena Góra.

"Konsultacje społeczne na etapie projektowania są ważne z kilku względów; m.in. dają szansę na zabranie głosu reprezentantom wszystkich stron. Podczas takich rozmów każdy może wyrazić swoje obawy i sugestie. Osoby, które zajmują się przygotowaniem projektu, mogą odpowiedzieć na pytania oraz rozwiać wszelkie wątpliwości. To skrzyżowanie ma służyć mieszkańcom Krzyszkowic, więc to oni powinni mieć możliwość zabrania głosu w tej sprawie" - przekonywała założycielka ruchu społecznego „Wyjdźmy na pasy. Chcemy bezpiecznie żyć”.

- Gdzie w tym wszystkim są ludzie? Dlaczego w innych miejscowościach mieszkańcy biorą udział w naradach, np. w Gaju, a w Krzyszkowicach jest to niemożliwe i spotyka się z tak wielkim oporem? Są osoby, które mogą być wysiedlone i nic o tym nie wiedzą. Tak być nie powinno! Staraliśmy się o udostępnienie zapisu z rozmów technicznych, jednak otrzymaliśmy odmowę - przekonywała.

„Projekt nie jest zagrożony, tylko kwestia czy to połączenie będzie przebiegało przez stojący tam dom, czy trzeba będzie tę koncepcję zaprezentowaną przez GDDKiA zmienić. Dzisiaj konsultacje nie mają sensu z tego względu, że nie znamy ostatecznego przebiegu tego tunelu. Jak będziemy mieć wstępny projekt i będziemy znać jego przebieg, to wtedy możemy się zastanawiać, czy to dobre rozwiązanie - czy może jest inne, lepsze”w maju sprawę komentował Robert Pitala, radny powiatowy (PiS) z tego okręgu i sekretarz gminy Myślenice.

Czy lokalnym politykom uda się doprowadzić do budowy tunelu pod Zakopianką w Krzyszkowicach?

  • TAK TAK 33%
  • NIE NIE 67%
  • Głosów: 745

Z kolei w sierpniu na profilu "Wyjdźmy na pasy. Chcemy bezpiecznie żyć", aktywiści z Krzyszkowic zaprezentowali komplet korespondencji pomiędzy Małopolskim Konserwatorem Zabytków a firmą projektującą tunel. Wskazywali, że „dużym problemem jest i będzie zabytkowy budynek nr 30, wyraźnie kolidujący z zamierzoną inwestycją!" Przekonują też, że "Warunki jakie postawił inwestorowi konserwator dla ewentualnej translokacji są naszym zdaniem niewykonalne” .

Zostawiają też szereg pytań dotyczących lokalizacji tunelu, czy braku konsultacji. Jeśli te zostaną zorganizowane zgodnie z zapowiedziami gospodarza gminy, będą mieli okazję na uzyskanie odpowiedzi jeszcze w tym roku. Temat będziemy śledzić na bieżąco.

Powiązane tematy

Bożena Góra: Przeszkadzam? Ale czym?
Wywiad 53

Bożena Góra: Przeszkadzam? Ale czym?

Śmieszy mnie stwierdzenie, że „przeszkadzam”. Czym? Wysyłaniem pism, publikowaniem koncepcji tunelu, a może walką o światła? Dla mnie nie ma podziału na parti...

Komentarze (14)

  • burzumsquat666@wp.pl 7 wrz

    Zgadzm się, że konsultacji nie powinno się wyznaczać w takich godzinach. Jeżeli poprzednia ekipa tak robiła (tego nie wiem), to słusznie krytykujesz. Niestety tegoroczne konsultacje ws. węzła w Jaworniku również zorgnizowane zostały w tygodniu, w godzinach pracy (zakończyły się przed 18:00)... 13 lipca 2021.... Tak nie powinno być.

    24 4 Odpowiedz
  • 7 wrz

    NIEUDOLNOŚĆ albo LEKCEWAŻENIE MIESZKAŃCÓW, sorrki, ale czego temu całemu PiSowi razem z jegomościem jeszcze brakuje? Ktoś ich tu z czymś blokuje, Tusk, Merkel albo sam belzebub 😄? Niemcy zrobiliby taki tunel sądzę w parę miesięcy. Dobre świadectwo o całej tej paczce Kaczyńskiego i kolesi. Tyle w temacie.

    22 4 Odpowiedz
  • mirek@ 7 wrz

    Wciśnij hamulec z tym wychwalaniem na razie to tylko mówią ze będzie tunel a od lat nic się w tym miejscu nie zmieniło. Jak dotąd nawet nie zorganizowali konsultacji

    21 5 Odpowiedz
  • burzumsquat666@wp.pl 7 wrz

    To się nazywa konkret: "(...) te konsultacje będziemy tutaj prowadzić z mieszkańcami w dalszym terminie (...)". Czytaj: nie wiadomo kiedy.

    XDD

    22 7 Odpowiedz
  • burzumsquat666@wp.pl 7 wrz

    Łubu dubu, łubu dubu...

    XDD

    zdjecie

    18 9 Odpowiedz

Zobacz więcej

Jak przechowywać opony poza sezonem?
Lifestyle 0

Jak przechowywać opony poza sezonem?

Przechowywanie opon to często nie poruszana, za to bardzo ważna kwestia dla jak najdłuższego utrzymania ich w dobrej kondycji. Jeżeli chcemy długo i bezawaryj...