Złoty pociąg

Myślenice. Radni mówią „tak” budowie połączenia kolejowego Kraków-Myślenice

Myślenice. Radni mówią „tak” budowie połączenia kolejowego Kraków-Myślenice

Radni gminy Myślenice niemal jednogłośnie podjęli uchwałę wyrażającą poparcie dla budowy połączenia kolejowego Kraków-Myślenice.

"Nie ma ważniejszego i bardziej strategicznego zadania inwestycyjnego dla Myślenic jak stworzenie transportu osobowego, który będzie alternatywą dla Zakopianki, ale także dla transportu autobusowego" – mówi burmistrz Jarosław Szlachetka (PiS)

 

Rada Miejska w Myślenicach przy jednym głosie wstrzymującym i jednej nieobecności, wyraziła poparcie dla realizacji projektu budowy połączenia kolejowego Kraków-Myślenice, realizowanego w ramach Programu Uzupełniania Lokalnej i Regionalnej Infrastruktury Kolejowej Kolej Plus do 2029 roku.

Jak czytamy w uchwale; rada uznaje, że budowa linii kolejowej jest inwestycją o kluczowym i strategicznym znaczeniu dla rozwoju gospodarczego, społecznego i przestrzennego gminy oraz całego regionu.

Jej budowa ma przynieść szereg korzyści, a podjęty dokument wymienia m.in. zapewnienie szybkiego, bezpiecznego i ekologicznego środka transportu; * poprawę dostępności komunikacyjnej Myślenic i okolicznych miejscowości; * zwiększenie atrakcyjności inwestycyjnej i turystycznej regionu; * zmniejszenie natężenia ruchu drogowego na Zakopiance oraz redukcję emisji zanieczyszczeń i poprawę jakości powietrza.

Rada deklaruje wspieranie procesu realizacji inwestycji, współpracę z PKP Polskie Linie Kolejowe oraz samorządem Województwa Małopolskiego, a także innymi podmiotami zaangażowanymi w projekt. W podjętym dokumencie samorządowcy apelują do mieszkańców o aktywny udział w spotkaniach informacyjnych oraz konsultacjach społecznych dotyczących przebiegu linii kolejowej.

 

„Nie ma ważniejszego i bardziej strategicznego zadania dla Myślenic”

Zanim doszło do głosowania, radni zadawali szereg pytań związanych z inwestycją. Te często powielały się z zagadnieniami poruszanymi przez mieszkańców podczas wcześniejszych spotkań z projektantami, inwestorem i przedstawicielami gminy.

Dotyczyły m.in. kosztów, jakie poniesie gmina, budując infrastrukturę towarzyszącą , w którą wliczają się m.in. parkingi i drogi prowadzące do przystanków. Jak informował burmistrz Jarosław Szlachetka (PiS) linia kolejowa realizowana będzie z budżetu państwa, a operatorem połączenia będą Koleje Małopolskie i to one wspólnie z Województwem Małopolskim, będą finansować utrzymanie funkcjonowania połączeń i infrastruktury kolejowej. Gmina odpowiada za budowę infrastruktury towarzyszącej (parkingów, dróg dojazdowych). 

Przypomnijmy; jak na razie w ramach programu Kolej+ przyznano pieniądze na wykonanie projektu (to 150 mln zł), ale nie na samą budowę połączenia. O to będzie można się starać po zakończeniu prac projektowych. Obecnie koszt budowy kolei na tym odcinku szacowany jest na 2 mld zł. 

To zagadnienie również poruszali radni, a interesowały ich aktualne szacunki na rok 2024. - Dopóki projekt nie zostanie zamknięty, nie będzie można określić szacunkowych kosztów – wyjaśniał Wojciech Spyrka - naczelnik wydziału gospodarki przestrzennej w UMiG Myślenice.

Radni ponownie poruszali temat dotyczący przyszłości połączeń autobusowych w kontekście powstania kolei (pisaliśmy o tym w artykule "Budowa połączenia kolejowego Myślenice – Kraków to koniec kursujących na tej trasie autobusów?"), w odpowiedzi, na co burmistrz zapewniał, że „połączenia autobusowe będą utrzymane, a budowa kolei wygeneruje dodatkową potrzebę stworzenia siatki połączeń dowozowych dla gminy Myślenice i reszty miejscowości powiatu myślenickiego".

"Nie ma ważniejszego i bardziej strategicznego zadania inwestycyjnego dla Myślenic, mieszkańców obecnych i przyszłych jak stworzenie transportu osobowego, który będzie alternatywą dla Zakopianki, ale także dla transportu autobusowego"
- Jarosław Szlachetka (PiS)

- Nie ma ważniejszego i bardziej strategicznego zadania inwestycyjnego dla Myślenic, mieszkańców obecnych i przyszłych jak stworzenie transportu osobowego, który będzie alternatywą dla Zakopianki, ale także dla transportu autobusowego. Tylko połączenie kolejowe w najbliższej dekadzie zabezpieczy dojazd naszych mieszkańców do ścisłego centrum Krakowa. Polityka obecnego prezydenta Krakowa zmierza do prac nad kolejnymi wyłączeniami stref ruchu, także dla komunikacji i pojazdów autobusowych – przekonywał Jarosław Szlachetka (PiS).

Radni pytali również o to dlaczego uzasadnienie do uchwały nie uwzględnia planów budowy drogi S7 tzw. „nowej zakopianki” (więcej na ten temat piszemy w artykule), o częstotliwość kursowania pociągów (20 par dziennie, w szczycie porannym i popołudniowym co pół godziny, poza szczytem przynajmniej 1 na godzinę).

Jeśli nasze artykuły są dla Ciebie wartościowe, możesz nas wesprzeć zabierając nas na wirtualną kawę. Dziękujemy, że jesteś z nami!

Postaw mi kawę na buycoffee.to

Wśród poruszanych zagadnień pojawił się koszt biletu, na co burmistrz odpowiadał, że w jego przekonaniu cena „będzie konkurowała z komunikacją autobusową”, a także lokalizacja przystanku początkowego w Myślenicach. Przypomnijmy – to jedyny postulat gminy Myślenice, który jak dotąd nie został uwzględniony przez projektantów.

Burmistrz upiera się przy lokalizacji stacji przy ul. Przemysłowej, z kolei projektanci proponują okolice sklepu Kaufland.

Naczelnik Wojciech Spyrka przekonywał, że lokalizacja przy ul. Przemysłowej pozwoli mieszkańcom na łatwiejszy dostęp do kolei, daje większe możliwości wyznaczenia nowych dróg w kierunku ronda Marszałka Nawary, czy samej strefy przemysłowej, a także wykonania kładki pieszej nad Zakopianką. Pozwala też na wydłużenie linii Doliną Raby w kierunku Mszany Dolnej, gdzie tory miałyby łączyć się z modernizowaną linią Kraków – Podłęże-Piekiełko.

Z kolei minusem lokalizacji przy Kauflandzie w jego ocenie jest mniejszy teren na budowę parkingu i drogowa agrafka, na której już dzisiaj przeplatają się trzy kierunki ruchu. Lokalizację przystanku przy ul. Asnyka określił jako "trudny teren, który wymaga dużych wykopów". Jak przekonywał „niekorzystna topografia powoduje, że będą problemy z przystankiem, infrastrukturą towarzyszącą i dostępem do ruchu pieszego, który jest najbardziej pożądaną formą dojścia do tego przystanku”.

2024. Szanse na powstanie połączenia kolejowego Kraków-Myślenice oceniam jako:

  • bardzo duże
  • duże
  • umiarkowane
  • małe
  • bardzo małe
  • Zobacz wyniki
  • bardzo duże bardzo duże 19%
  • duże duże 13%
  • umiarkowane umiarkowane 19%
  • małe małe 16%
  • bardzo małe bardzo małe 32%
  • Głosów: 4022

Po raz kolejny przedstawiciele opozycji domagali się spotkania radnych z inwestorem PKP PLK. Burmistrz zapowiedział, że kolejne spotkanie informacyjne odbędzie się 9 stycznia (czwartek) o godz. 10 w Myślenickim Ośrodku Kultury i Sportu. Z kolei przewodniczący rady Mirosław Fita (PiS) deklarował, że postara się zorganizować podobne spotkanie z radnymi.

Burmistrz apelował do wszystkich radnych o popieranie działań związanych z realizacją tego projektu. - Jesteśmy o krok od rozpoczęcia procesu inwestycyjnego – mówił, a sam projekt nazwał epokowym i najważniejszym zadaniem inwestycyjnym dla Myślenic na najbliższe lata.

Jarosław Szlachetka (PiS), burmistrz MiG Myślenice: Ta uchwała pokaże innym nasze zaangażowanie i przyczyni się do tego, aby prace projektowe zostały zakończone zgodnie z podpisaną umową. Dzięki temu będziemy mogli przejść do etapu lobbowania i zabezpieczenia środków w budżecie państwa na realizację całego przedsięwzięcia budowlanego, które może być rozpoczęte nawet do 2-3 lat.

Jedzie pociąg z daleka...

W 2017 r. przy wspólnym stole na temat połączenia kolejowego z Krakowa – Swoszowic przez Świątniki Górne do Myślenic debatowali przedstawiciele gmin Siepraw, Mogilany, Świątniki Górne, Sułkowice, Kraków i poseł Jarosław Szlachetka.

W 2019 r. gmina podpisała porozumienie samorządowe dotyczące opracowania koncepcji z elementami studium wykonalności dla nowej linii kolejowej Kraków-Myśłenice. Opracowanie posłużyło Zarządowi Województwa małopolskiego do złożenia wniosku o dofinansowanie wykonania projektu w ramach programu Kolej Plus. W 2021 r. zaprezentowano przebiegi dwóch tras w ramach wstępnego  studium planistycznego, a pod koniec 2023 r. ogłoszono listę projektów do realizacji z dofinansowaniem w ramach "Kolej Plus".

Projekt związany ze "złotym pociągiem", jak często określany jest przez burmistrza Szlachetkę otrzymał dotację na realizację w kwocie 129,9 mln zł. W marcu 2023 r. w Myślenicach prezes PKP PLK Ireneusz Merchel podpisał z marszałkiem Województwa Małopolskiego Witoldem Kozłowskim oraz wicemarszałkiem Łukaszem Smółką umowę na przygotowanie dokumentacji projektowej dla budowy linii kolejowej Myślenice - Kraków.

2024. Który radny rady miejskiej w Myślenicach zasługuje na wyróżnienie za swoją pracę w kadencji 2024-29?

  • Jerzy Cachel
  • Jacek Czepiel
  • Halina Dyląg
  • Mirosław Fita
  • Magdalena Gorzelany-Dziadkowiec
  • Tadeusz Górka
  • Andrzej Grzybek
  • Izabela Kutrzeba
  • Wojciech Malinowski
  • Małgorzata Miszczak
  • Agnieszka Motyka
  • Piotr Motyka
  • Maciej Ostrowski
  • Bogusław Podmokły
  • Mieczysław Ryś
  • Adam Styczeń
  • Krystyna Szczotkowska
  • Anna Szymanowska
  • Czesław Wierzba
  • Ewa Wincenciak-Walas
  • Tomasz Wójtowicz
  • Zobacz wyniki
  • Jerzy Cachel Jerzy Cachel 11%
  • Jacek Czepiel Jacek Czepiel 3%
  • Halina Dyląg Halina Dyląg 3%
  • Mirosław Fita Mirosław Fita 7%
  • Magdalena Gorzelany-Dziadkowiec Magdalena Gorzelany-Dziadkowiec 5%
  • Tadeusz Górka Tadeusz Górka 2%
  • Andrzej Grzybek Andrzej Grzybek 2%
  • Izabela Kutrzeba Izabela Kutrzeba 3%
  • Wojciech Malinowski Wojciech Malinowski 3%
  • Małgorzata Miszczak Małgorzata Miszczak 3%
  • Agnieszka Motyka Agnieszka Motyka 4%
  • Piotr Motyka Piotr Motyka 2%
  • Maciej Ostrowski Maciej Ostrowski 16%
  • Bogusław Podmokły Bogusław Podmokły 4%
  • Mieczysław Ryś Mieczysław Ryś 2%
  • Adam Styczeń Adam Styczeń 4%
  • Krystyna Szczotkowska Krystyna Szczotkowska 2%
  • Anna Szymanowska Anna Szymanowska 1%
  • Czesław Wierzba Czesław Wierzba 1%
  • Ewa Wincenciak-Walas Ewa Wincenciak-Walas 14%
  • Tomasz Wójtowicz Tomasz Wójtowicz 8%
  • Głosów: 818

W kwietniu 2023 spółka PKP PLK ogłosiła przetarg na przygotowanie dokumentacji projektowej i pozyskanie niezbędnych pozwoleń, a w marcu 2024 r. podpisała umowę z konsorcjum firm BBF sp. z o.o. i IDOM Inżynieria, Architektura i Doradztwo sp. z o.o.. Ta zakłada opracowanie projektu oraz pełnienie nadzoru autorskiego dla budowy linii kolejowej.

Jak podkreśla burmistrz; kolej to inwestycja strategiczna i jest zgodna ze strategią rozwoju gminy Myślenice na lata 2022-32 oraz z Planem Zrównoważonej Mobilności Miejskiej dla Obszaru Funkcjonalnego Myślenic do roku 2032 oraz z planem Zagospodarowania Przestrzennego Województwa Małopolskiego.

Harmonogram „Złotego Pociągu”:

III kw. 2024 r. - opracowanie koncepcji programowo-przestrzennej.
II kw. 2026 r. - uzyskanie decyzji o środowiskowych uwarunkowaniach.
III kw. 2026 r. - opracowanie projektu budowlanego.
III kw. 2026 r. - uzyskanie ostatecznej decyzji o ustaleniu lokalizacji linii kolejowej.
I kw. 2027 r. - opracowanie projektu wykonawczego materiałów przetargowych (ma to zapewnić finansowanie projektu).
I kw. 2027 r.- uzyskanie pozwolenia na budowę
2028 r. - realizacja robót budowlanych w formule buduj.

Wyniki głosowania jawnego w sprawie: Projekt uchwały w sprawie wyrażenia poparcia dla budowy połączenia kolejowego Kraków-Myślenice:

ZA 19: Cachel Jerzy, Czepiel Jacek, Dyląg Halina, Fita Mirosław, Gorzelany-Dziadkowiec Magdalena, Górka Tadeusz, Grzybek Andrzej, Kutrzeba Izabela, Malinowski Wojciech, Miszczak Małgorzata, Motyka Agnieszka, Motyka Piotr, Podmokły Bogusław, Ryś Mieczysław, Styczeń Adam, Szczotkowska Krystyna, Szymanowska Anna, Wierzba Czesław, Wójtowicz Tomasz, WSTRZYMUJĘ SIĘ (1): Wincenciak-Walas Ewa; NIEOBECNI (1): Ostrowski Maciej. 

 

Dzięki Twojemu wsparciu możemy poruszać tematy, które są istotne dla Ciebie i Twoich sąsiadów. Zabierz nas na wirtualną kawę – nawet najmniejszy gest ma znaczenie. 

 

Postaw mi kawę na buycoffee.to

Powiązane tematy

Komentarze (25)

Zobacz więcej